16 Eylül 2013 Pazartesi

kızlardan gün menüsü

İş arkadaşlarınız ne kadar keyifliyse iş yeriniz o kadar eğlenceli ve bol etkinlikli oluyor, hele de bizim gibi iştahlı ve becerikli bir grupla :) Bu sene azıcık geç kaldık, işbaşı yaptıktan taaa 5 gün sonra (!) yapabildik yeni eğitim öğretim yılının ilk beslenme etkinliğini :)

Her zaman böyle pasta börek yemeyiz; fırında tavuk güveç, tavuklu bulgur pilavı, mantar soslu makarna ve hatta sac böreği öğlen aralarında yapıp yediklerimizden aklımda kalanlar ama bu seferki tatlılarla tuzlularla tam bir gün menüsüydü :)

5 dakikada yapılan iş bölümü sonrasında fırında sodalı sigara böreği, kısır, haşhaşlı çörek, yaprak sarma, mercimek köftesi, patates salatası, elmalı pasta ve tiramisuda karar kıldık. Tarifleri bloguma yazabilmek için kızlara tek tek sordum notlar aldım :)

Sibel’in fırında sodalı sigara böreği


 Malzemeler:
1 kilo yufka
3 şişe soda
3 yumurta
Yarım su bardağı ayçiçek yağı
Yarım su bardağı zeytinyağı

Her bir yufkayı 8 eşit üçgene bölüyoruz; soda, yumurta ve zeytinyağından oluşan sosla ıslattığımız iki kat yufkayı peynirli ve maydanozlu harçla sarıp, üzerine yumurta ve çörekotu serpip fırına veriyoruz,  böreklerden günün sonunda 1 tane bile kalmadığını da ayrıca belirtmek isterim :)  

Zekine’nin haşhaşlı çöreği



Çörekleri Zekine hocamızın annesi Zöhre Teyze yapmış, Yağmur’un kınasında yiyip bayıldığımız ve artanları paketleyip eve götürdüğümüz bu çöreklerin tarifini daha sonra yazacağım :)

Nejla’nın kısırı



Nejla hocamın kısırının çok güzel olduğunu daha önce defalarca duymuştum ama yemek kısmet olmamıştı. Taze sarımsak ve kuru naneyle alıştığımız kısırlardan çok farklı ve lezzetliydi :)

Azıcık göz kararı olmak suretiyle malzemeler:

Yarım kilo kısırlık bulgur
2 orta boy domates
Yarım demet maydanoz
Yarım demet yeşil soğan
1 limon
Biber salçası
Domates salçası
Taze sarımsak
Kuru nane, Yedibahar, Kimyon, Pulbiber, Karabiber, Tuz ve Zeytinyağı

Bulguru ıslattıktan sonra domatesleri minik minik doğrayıp maydanoz ve yeşil soğanı kıyıyoruz. Ayrı bir kapta limon suyu, salçalar, baharatlar, doğranmış sarımsak ve yeşillikleri harmanlayıp şişen bulgurlarımızla karıştırıyoruz. Üzerine de zeytinyağı gezdiriyoruz ki parlak görünsün ;) Kısırdan o kadar çok yedim ki diyet miyet kalmadı :)

Zerrin’in yaprak sarması



Henüz tarifini alamadım ama ilk fırsatta yazma sözü vererek okulumuza bu sene tayini çıkan Zerrin hocamıza “aramıza hoş geldin” diyorum :)


Sümeyye’nin patates salatası



Malzemeler:

1 kilo patates
Yarım demet maydanoz
Yarım demet dereotu
5-6 yaprak marul
Pul biber
1 limonun suyu
Sumak
Pul biber
Tuz
Zeytinyağı

Patatesleri haşlayıp ufak ufak doğruyoruz, kıydığımız yeşillikleri, limon suyu, zeytinyağı ve baharatları karıştırıyoruz. Yeşillikleri ve ekşisi o kadar yerindeydi ki tek kelimeyle ba-yıl-dım :)

Zeynep’in mercimek köftesi




Önce fırının sonra da tüpün azizliğine uğrayan Zeynep’ten köftesinin tarifini henüz alamadım ama ilk fırsatta yazacağım, nasıl da güzel olmuştu :)


Ayşe’nin elmalı pastası



Nişan için hazırlayıp ikram ettiğim elmalı pastamın hamuru da iç harcı da çok az şekerliydi, eğer “diyet umrumda değil, yemeklerimin tadı tuzu yerinde olsun” diyenlerdenseniz Ayşe’nin elmalı pastasını denemelisiniz ;)

Malzemeler:

Hamuru için:
Yarım paket margarin
1 çay bardağı sıvıyağ
1 çay bardağı yoğurt
1,5 çay bardağı şeker
1 su bardağı nişasta
3,5 su bardağı un
1 paket vanilya
1 paket kabartma tozu
1 fiske tuz

İç harcı için:
4 orta boy elma
4 yemek kaşığı şeker
1 su bardağı dövülmüş ceviz
1 tatlı kaşığı tarçın

Üzeri için:
Pudra şekeri

Yapılışı önceki tarifimde olduğu gibi, sadece şekli farkı. Tek tek hamur açıp rulolar yapmaya üşenirseniz Ayşe’nin tarifi pratik ve güzel görünümlü. Hamuru açıp çay bardağıyla yuvarlaklar kesiyoruz. İlk yuvarlağın üzerine elmalı harcımızdan koyup ikinci yuvarlağı üzerine kapatıyoruz. Kenarlarına çatalla bastırdıktan sonra ortasına bıçağın ucuyla artı işareti koyuyoruz ve fırına veriyoruz. İtiraf ediyorum diyet yapmak zorunda olmasam kendi şekersiz tarifim yerine hep bunu yapardım :)


kalorisi azaltılmış elmalı pasta için de TIK TIK 


Özen’in tiramisusu



Tiramisuyu daha önce verdiğim tarifteki gibi yaptım, ama bu sefer ara kattaki kek bitter çikolatalı ve bol kaloriliydi. Tek kişilik kuplar yerine borcam kullandım, servis ederken dilim dilim kestik. Bir de aramızda peynir yemeyenler olduğundan (bkz. Çiğdem :) ) paketi açmış olmama rağmen labne katmaktan son anda vazgeçtim ki kendisi en az 3 kez içinde peynir ve türevi olup olmadığını sordu :)

Tarifi için TIK TIK





Yeni eğitim – öğretim yılının hepimiz için çok güzel geçmesini diliyor ve Mustafa hocamızın tabağıyla veda ediyorum :)







Hoşçakalın! :)


4 Eylül 2013 Çarşamba

Damla Sakızlı Alaçatı Kurabiyesi

Çok çok özür dileyerek tarifimin diyet olmadığını belirtirim ama bu hiç yemeyeceğimiz anlamına gelmiyor, 1 taneden bir şeycik olmaz :))




Çeşme Alaçatı denilince aklıma gelen ilk şey damla sakızı. Türk kahvesinden kurabiyeye, muhallebiden lokuma, kekten dondurmaya kadar ne yediysem damla sakızlıydı ve hepsine ayrı ayrı bayıldım. Kurabiyeleri de minicik yapıp kahvenin yanında ikram ediyorlar,  ben de tıpkı Alaçatı'da yediklerim gibi yapıp kavanoza doldurdum ve çayla kahveyle küçük kaçamaklar yapıyorum :)

Malzemeler:

250 gram odasıcaklığında tereyağı
1 çay bardağı pudra şekeri
150 gram buğday nişastası
1 paket kabartma tozu
2 paket damla sakızlı vanilya
Aldığı kadar un


Yukarıdaki malzemeleri kullanarak kulak memesi kıvamında bir hamur yoğuruyoruz ve minicik parçalar koparıp elimizle yuvarlıyoruz. Yağlı kağıt serdiğimiz tepsiye dizip önceden ısıtılmış fırında 175 derecede 15-20 dakika pişiriyoruz. Kurabiyeleriniz ne kadar küçükse pişme süreniz de o kadar kısalır, o yüzden sık sık fırınınızı kontrol etmelisiniz.  


Ben bu malzemelerle 2 tepsi kurabiye elde ettim, siz ölçüleri artırıp azaltabilirsiniz. Ayrıca damla sakızlı vanilyadan 2 paket kullandım, daha yoğun sakız aroması için 3 pakete kadar çıkabilirsiniz. 


Ancak evdekiler ilk kez yiyeceklerse 1 paketi bile yeterli gelebilir.  








Pişerken büyüyor, üstleri çatlıyor kurabiyelerin..
Afiyet olsun! :)    




30 Ağustos 2013 Cuma

patlıcanlı ve kabaklı sigara böreği

Mantarlı böreğimden sonraki favorim de patlıcan ve kabakla yaptığım, tek kat yufkayı sütle ıslatarak fırında pişirdiğim sigara böreğim :)

İç harcını bol koyarsanız normalde yiyemeyeceğiniz kadar sebze yediğinizi ve sevmeyenlere yedirdiğinizi göreceksiniz, üstelik içinde kabak olduğunu bile fark ettirmeden ;)



Harcı için:

3 orta boy patlıcan
3 orta boy kabak
1 yemek kaşığı biber salçası
1 yemek kaşığı domates salçası
1 yemek kaşığı zeytinyağı
Tuz, pul biber, karabiber

Böreği için:

3 yufka
1 kase light süt

Üzeri için:

1 yumurtanın sarısı

Kabak ve patlıcanlarımızı yıkadıktan sonra tavla zarı büyüklüğünde doğruyoruz. Yağı tavaya alıp patlıcanları ekliyor ve biraz soteleyip ağzını kapatıyoruz. Patlıcanlar yumuşamazsa azıcık sıcak su ekleyebilirsiz çünkü yağı az olduğundan tavaya yapışabiliyor. Patlıcanlar biraz yumuşayınca kabakları ekliyoruz ve salça ile baharatları gerekirse azıcık sıcak su ilave edip hafif diri kalacak şekilde pişiriyoruz. Böreğin içinde de pişecekleri için sebzelerimiz çok ezgin olmamalı.


Harcımız soğurken her bir yufkayı 8 eşit üçgen olacak şekilde kesiyoruz, sonuçta 24 parça yufka elde ediyoruz.  

Sütle ıslattığımız her yufkaya sebzeli harcımızdan olabildiğince fazla koyup sigara böreği şeklinde sarıyoruz ve yağlı kağıt serilmiş tepsiye diziyoruz. Üzerine yumurta sarısı sürdükten sonra önceden ısıtılmış 180 derecelik fırında üstü kızarana kadar 25-30 dakika pişiriyoruz. İşte bu kadar :)



Çok kuru olmaması için sebzeli harcımızın hafif sulu kalması gerekiyor ama yufkamız tek kat olduğundan böreğimizi sararken parçalanmamasına dikkat ediyoruz. Yufkanız çok ıslak olduğu için börekler buruşuk ve biçimsiz gibi görünebilir, pişerken şekilleri düzeliyor, endişelenmeyin ;)



Afiyet olsun!

27 Ağustos 2013 Salı

Üç biberli ve mantarlı muska böreği

Diyet yapmaya başladığımdan beri zaten çok az hamur işi yiyorum, yediklerimi de olabildiğince hafifletiyorum. Bu süreçte yaptığım börekleri de değiştirdim, yağda kızaran ya da yağ ile ıslatılarak yapılan böreklerin yerini hiç yağ koymadan fırında ya da tavada pişirdiğim börekler aldı. Sadece sütle ıslatıldığından yağsız olunca maalesef kuru oluyor börekler, o yüzden harçlarını biraz sulu yapıyorum ki hamuru nemli tutsun. Ayrıca sebzeli harçlarınızı olabildiğince fazla koyun, hamuru tek kat kullanın, en azından yedikten sonra vicdan azabı çekmeyin ve lütfen kendinizi tutup günde 1 börekten fazla yemeyin :)

Diyet böreklerin en şanssız tarafı maalesef lezzetsiz oluşları, o yüzden harçlarınız ne kadar güzel olursa bu böreğinize de yansır ;)

Böreklerinize eşlik edebilecek o kadar çok sebze var ki, bir süre sonra peynir, kıyma gibi klasik içler kullanmak aklınıza bile gelmiyor. Yazacağım mantarlı harç da ister börekte ister et ve tavukların yanında garnitür olarak kullanabileceğiniz çok pratik ve sağlıklı bir tarif.

Börek harcı için:

400 gram mantar
Yarım kilo kırmızı, sarı ve yeşil biber (ben acı olmasını istediğimden ek olarak cin biberler de kullandım)
1 orta boy domates
1 yemek kaşığı zeytinyağı
1 yemek kaşığı biber salçası
Karabiber, pul biber ve tuz

Böreği için:

3 adet yufka
1 kase light süt

Üzerine sürmek için:

1 yumurtanın sarısı

Sebzelerimizi yıkamak ve jülyen doğramakla işe başlıyoruz. Zeytinyağı koyduğumuz tavada önce mantarları sonra biberleri ve en son damatesi olabildiğince yüksek ateşte sulandırmadan soteliyoruz, salça ve baharatları ekleyip soğuması için bırakıyoruz.


Harç soğurken yufkamızı kesip hazırlayalım. Yufkayı tam 12 eşit parça olacak şekilde boydan uzun ince kesiyoruz. En uçta kalan kısa parçaları birleştirip kullanacağız, meraklanmayın :) Yani her yufkadan 11, 3 yufkayla yapacağımız için toplam 33 böreğimiz olacak.

Muska böreğini annem ilk yaptığında –o kadar tarif etmesine rağmen- nasıl bu şekle getirmiş diye epeyce anlayamamıştım, sonra bir gün beraber yaptık da aslında ne kadar basit olduğunu fark ettim. Bilmeyenler ve ilk defa yapacak olanlar için her adımı fotoğrafladım, endişelenmeyin :)



Sütle ıslattığımız yufkanın ucunda azıcık boşluk bırakarak bir kaşık harcımızdan koyuyoruz ve boş kalan kısmı üzerine kapatıyoruz. Daha sonra harcın olduğu kısmı bir sağa bir sola doğru yatırarak üçgen şekil almasını sağlıyoruz. Tüm börekleri sardıktan sonra yağlı kağıt serilmiş tepsiye yerleştiriyoruz ve üzerlerine yumurta sarısı sürüp önceden ısıtılmış 170 derecelik fırında kızarana kadar (yaklaşık 25-30 dakika) pişiriyoruz.





Afiyet olsun! :) 

Böğürtlen soslu ve bitter çikolatalı şekersiz supangle

Markette dolaşırken gözüme şekersiz tatlılar serisi çarptı, elime alıp azıcık inceledikten sonra da sepete attım. Bu tatlıların özelliği içerisinde tatlandırıcı da dahil hiç şeker olmayışı yani istediğimiz oranda şeker ekleyerek tatlımızın tadına biz karar verebiliriz.


Puding gibi basit tatlıları kaseye öylece koyup ikram etmek hiç içime sinmez, uyduruk gözükmesinler diye muhakkak süslerim :). Supanglem için de babamın bahçesinden toplayıp dondurucuya attığım böğürtlenler ile 1 paket light krem şanti kullandım. Sahi bu sene kilolarca böğürtlen topladım, bu kış bitiremezsem önümüzdeki sene bile kullanırım :)

Supangle için:

1 paket şekersiz supangle
2,5 su bardağı light süt
100 gr bitter çikolata (en az %70 oranında kakao içersin)

Sosu için:

1 paket light kremşanti
1 su bardağı böğürtlen
1 çay bardağı light süt




Toz supangleyi ve küçük küçük kırdığım bitter çikolatayı tencereye koyup üzerine de sütü ekleyip kaynayıncaya kadar pişirdim ve minik bardaklara paylaştırdım.







Supangleler soğurken de sosumu hazırladım. Light krem şantiyi 1 çay bardağı süt ile püre haline getirdiğim böğürtlenlerle çırptım, ben sert ve şekil alabilen bir kıvam istediğimden paketin arkasında yazanın yarısı kadar süt kullandım, siz daha yumuşak ve sulu isterseniz miktarı artırabilirsiniz.




Böğürtlenli sosumu soğuyan supanglelerimin üzerine pompa yardımıyla sıktım, minik kalp çikolatalarla süsledim.



Ben supangleme bitter çikolata kattığım için hiç şeker eklemedim, eğer çok tatsız olacağını düşünürseniz malzeme listesine 1 yemek kaşığı da esmer şeker ilave edebilirsiniz.

Açık büfe davetlerinizde tatlı çeşidi çok olduğunda ya da büyük porsiyon tatlıların bitirilemeyeceğini düşündüğünüzde minik tabaklar, kuplar ve hatta silikon muffin kalıpları kullanabilir; tatlılarınızı meyveler, glazürler ya da renkli badem şekerleri ile süsleyebilirsiniz, çok şık görünüyorlar :)



Afiyet olsun! :)     

23 Ağustos 2013 Cuma

fırın poşetinde taze baharatlı tavuk pirzola

İlk kimin aklına gelmiş bilmiyorum ama bulanına her kullandığımda teşekkür ettiğim iki şey var: Biri fırın poşeti diğeri de yağlı kağıt :)


Tavuğu en kalorisiz, en zahmetsiz ve lezzetli olarak kızartmanın tek yolunun fırın poşetinden geçtiğini düşünüyorum. Sadece 5 dakikada soslayıp fırına veriyoruz, 1 saatin sonunda da çıtır tavuklarımızı fırından çıkartıp servis ediyoruz, hepsi bu ;)

Eğer tavuklarınızı pişirmeden birkaç saat önce marine ederseniz çok daha iyi sonuç alırsınız diyerek malzemelere geçiyorum.

Malzemeler:

6 adet tavuk pirzola
1 yemek kaşığı biber salçası
1 yemek kaşığı limon suyu
2-3 dal taze kekik
2-3 dal taze biberiye
2-3 defne yaprağı
1 çay kaşığı karabiber
1 çay kaşığı tuz
1 tatlı kaşığı pulbiber
2 yemek kaşığı su

Tavuk dışındaki malzemeleri karıştırarak bir sos yapıyoruz ve tavuklarımızın her iki tarafına da bu sosu yediriyoruz. Eğer vaktiniz varsa sosladığınız tavukları birkaç saat buzdolabında bekletin, baharatları içine çeken tavuklar çok daha lezzetli oluyor.
Fırın poşetinde üst üste gelmeyecek şekilde tavuklarımızı diziyoruz, ağzını bağlayıp kürdanla 2-3 küçük delik açıyoruz. Önceden ısıtılmış 180 derecelik fırında yaklaşık 1 saat pişiriyoruz.    


                                 
              pişmeden önce  &  piştikten sonra


Hepsi bu kadar işte.. Erişte salatası ile ne kadar uyumlu olduğunu anlatamam :)

NOT: Ben bu tarifi ilk kez poşetiyle beraber satılan hazır tavuk harçlarıyla denemiştim, ne kadar pratik olduğunu anlayınca da soslarını kendim hazırlamaya başladım :)

Afiyet olsun!

22 Ağustos 2013 Perşembe

kepekli erişte salatası

Pirinç pilavını – tavuk suyuyla yapılan hariç - sevmeyişim diyet yaparken bana büyük kolaylık sağladı çünkü eğer zayıflamak istiyorsak ağır nişastaları hayatımızdan çıkarmak zorundayız. Pilav denilince benim aklıma ilk erişte gelir, bıraksalar 2 tabak yiyebilirim ama her şeyde olduğu gibi bunun da bir limiti var maalesef. Diyetle beraber vazgeçemediğim diğer tüm hamur işlerinde olduğu gibi bunun da kepeklisiyle tanıştım. Eriştenin her türlüsünü bayıla bayıla yiyen ben kepekli eriştenin tadını biraz yadırgadım, tadını kırmak için de yoğurt kullanıyorum.

Orijinal tarifinde yarı yarıya yoğurt ve mayonezle yapılan erişte salatasının eriştesini kepekli yapmakla kalmıyor, malzeme listesinden mayonezi de çıkarıyorum.

Sıcak yaz günlerinde baharatlı tavuk ve köfteyle, akşam çayında kısırla yemeniz özen şefin tavsiyesidir diyerek malzemelere geçiyorum :)

Malzemeler:

100 gr kepekli erişte
1 yemek kaşığı zeytinyağı
200 gram light yoğurt
1 orta boy salatalık
8-10 dal dereotu
2 diş sarımsak
Tuz
Erişteyi pişirmek için sıcak su

Tencereye aldığımız eriştemiz 1 yemek kaşığı zeytinyağı ile kavrulurken bir kenarda sıcak suyumuzu hazırlıyoruz. Erişteler kahverengileşince kaynamakta olan sudan üzerini 2 parmak geçecek kadar ekliyoruz, al dente olsun isterseniz yeterli olabilir ama iyi pişsin derseniz kontrol edip sıcak sudan ekleyebilirsiniz, bu arada tuzumuzu atmayı da unutmuyoruz. Şu haliyle de pilav gibi yiyebilirsiniz ama hala kararlıysanız diğer malzemeleri eklemeye başlıyoruz.

Piştikten sonra bir servis tabağına alıp soğuttuğumuz eriştemize kabukları soyulmuş ve rendelenmiş salatalık, kıyılmış dereotu, ezilmiş sarımsak ile yoğurdu ekleyip karıştırıyoruz. Size tavsiyem yoğurdu yavaş yavaş ekleyip karıştırmanız, biz bol yoğurtlu seviyoruz ama belki de size 100 gram bile yeterli gelecektir. Taze nane, ceviz gibi aklınıza gelen farklı malzemelerden de faydalanabilirsiniz.



Açık büfe yemeklerde ve akşam çaylarında böyle sulu yemekleri tek kişilik mini kuplarda servis etmeyi daha çok seviyorum, hem “suyu kurabiyeye bulaştı, yoğurtla kısır birbirine karıştı” gibi dertleri ortadan kaldırıyor, hem de daha şık görünüyor.




Afiyet olsun!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...