dolma harcı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster
dolma harcı etiketine sahip kayıtlar gösteriliyor. Tüm kayıtları göster

30 Mayıs 2014 Cuma

Zeytinyağlı biber dolması


Evlendiimmmmm :)))

Aylardır değil tarif yazmak, mutfağa bile giremeyişim hep bu sebepten :)

Düğün fotoğraflarımı alınca evlenme süreciyle ilgili bir yazı dizisine başlayacağım ama birikmiş tariflerimi yayınlamak için dört gözle bekliyorum :)

Aşık olduğum adamla hem de tam 10 gündür evliyim artık. Balayından döner dönmez işbaşı da yapınca inanılmaz yoğun bir tempoda bulduk kendimizi. Ama şikayet miyim? Tabii ki hayır!

Evlenmenin benim için en keyifli tarafı da kendi zevkime göre döşediğim mutfağımda, cicili biçili eşyalarımla kocişimin sevdiği yemekleri pişirmek. İşten 7’de döndüğüm için yemekler önceki geceden pişirilip buzdolabında ve dipfrizde depolanıyor, ama bu durum her gece muhakkak tekrar ediliyor. Yemek pişirmek konusundaki bu yeni gelin hevesim ütü için de geçerli olur umarım çünkü Cantürk’ün gömlekleri ütü odasında birikmeye başladı bile :)

Balayında biraz fazla kaçırınca –düğün stresinin de sona ermesiyle- azıcık kilo alıp döndüm. O yüzden de akşamları eşime sadece salata ve sebze yemekleriyle eşlik ediyorum ama bu durum onun sevdiği yemekleri yapmama engel değil. Düğünden sonraki ilk postum da dün gece yaptığım zeytinyağlı biber dolmasının tarifi olsun. Kendim için yaptığım salata ve diyet yemeklerini de bulduğum her fırsatta ekleyeceğim, ben tatili yapıp geldim diye bikini giyecek hemcinslerimi unutmuş değilim :))

Zeytinyağlı yaprak sarma benim için acılı ekşili olması gerekirken biber dolmasını fıstık, kuş üzümü ve tarçınla tatlı tatlı severim. Geçen sene tanıştığım Knorr’un zeytinyağlı dolma harcı da tam benim damak tadıma göre. Ancak paketin üzerindeki gibi değil kendi tarifime ek olarak bu harcı kullanıyorum yani bir nevi baharat muamelesi görüyor benim için :) Hatta yetmiyor biraz daha tarçın ve  yedibahar ekliyorum her seferinde.

Yaprak sarmasında bahsettiğim ve biber için de kullanabileceğiniz acılı ekşili dolma harcım için TIK TIK
 

Malzemeler:

Yarım kilo dolmalık biber

2 büyük boy kuru soğan

1,5 su bardağı pirinç

Yarım paket Knorr zeytinyağlı köfte harcı

Yarım çay bardağı sızma zeytinyağı

2 yemek kaşığı çekirdeksiz sarı kuru üzüm (isteğe bağlı)

Tuz, yedibahar ve tarçın

 

Soğanları yemeklik doğrayıp zeytinyağı ile kavrulmak üzere tencereye alıyoruz. Zeytinyağlı dolmalarda ne kadar soğan kullanırsanız o kadar lezzetli olur, o yüzden olabildiğince çok soğan kullanın.

 
Soğanlar kavrulurken pirinçleri yıkayıp, dolma biberlerimizi ayıklıyoruz. Salçalı harç yaptığımda dolmalara kapak olarak domates kullanırım ama bu harçla pek uyumlu olmuyor. Ben de annemden öğrendiğim şekilde dolmanın saplarının olduğu kısmı kapak yapıyorum. Sivri ve küçük bir bıçakla biberin sapının etrafında yuvarlak çiziyorum ve iterek çıkarıyorum. Üzerindeki çekirdekleri de kesip atınca kapağımız hazır oluyor.


 
Harcın içerisinde yeterince fıstık ve kuş üzümü var. Yetmezse ekstra ilave edebilirsiniz. Bir de benim gibi dolmayı tatlı sevenlerdenseniz ve kullanmak isterseniz çekirdeksiz sarı üzümleri 5 dakika kadar sıcak suda bekletip yumuşatıyoruz. Ayrıca fıstığa ek olarak ceviz kullananlar da duydum, denemek istedim ama Cantürk biraz tereddütlü yaklaşınca daha sonra artık diyip vazgeçtim.

Soğanlar yumuşayınca pirinç, kuru üzüm ve harcımızı ekleyip kavurmaya devam ediyoruz. Harç yetersiz gelirse tuz, tarçın, yedibahar veya istediğiniz herhangi bir baharatı da ekleyebilirsiniz.


 

Yeterince kavurduktan sonra üzerini geçecek kadar sıcak su ekliyoruz. İçinizi fazla pişirmemeye, hafif diri bırakmaya çalışın. Çünkü zaten biberlerle beraber pişmeye devam edeceği için lapa olmasın.

İçimiz piştikten sonra altını kapatıp soğumasını bekliyoruz. Pirinçleri az pişirdiğimiz için fazla doldurursak dolmalar pişerken patlayabilir ;) O yüzden dolmaların 3/4ünü geçmeyecek şekilde dolduruyoruz ve kapaklarını kapatıyoruz.

 

Tenceremize biberleri dizdikten sonra sıcak su ekleyip orta ateşte pişmeye bırakıyoruz. Ara ara kontrol edip (biberlere çatal ya da kürdan batırarak) az gelirse su ekleyerek biberlerimizi pişiriyoruz. İşte bu kadarcık :)   

Ben biraz pratik olduğum için (yok hayır kesinlikle üşengeçlikle alakası yok) içi pişirdikten ve dolmaları doldurduktan sonra biberlerimi gene aynı tencereye dizdim. Hem iki ayrı tencere kirletip kendime daha fazla bulaşık çıkarmadım hem de tencerenin dibinde kalan yağı yemeğin yağı olarak kullandım, ziyan etmedim.  

Hazır ürünlere karşı olanlardansanız kuş üzümü, çam fıstığı ve baharatları kendi zevkinize göre ayarlayıp kullanabilirsiniz de. Ben hem zaman azlığından hem de damak tadımla birebir örtüştüğünden bu harcı mutfağımdan eksik etmiyorum.
 
 

Harcımı ve dolmalarımı pişirdiğim pembe seramik tencerem –siz sormadan söyliyim- Bernardo’dan. Renkli cupcake baharatlıklarım Migros’tan; pembe-mor olanlar ve böğürtlenli kesme tahtam Tantitoni’den; yanda gözüken pembiş çilek tencerem de Mudo’dan. Merak ettiğiniz başka herhangi bir şey olursa yazabilirsiniz.
Düğünümden minnoş bir fotoğrafla veda etmek istiyorum :)


 
Herkese sevgiler & öpücükler :)
 
 
 
 

21 Ekim 2013 Pazartesi

Zeytinyağlı yaprak sarma

Şimdiye kadar cesaret edememiş, hiç denememiş olanlar için zeytinyağlı yaprak sarmanın her aşamasını tek tek fotoğrafladım, panik yok :)

Her ailenin kendine özgü bir bayram menüsü vardır ya, bizim ailenin hiç değişmeyen ve hiç bir bayram evimizden eksik olmayanı da zeytinyağlı yaprak sarmadır. Anneciğimin, halalarımın ve rahmetli babaannemin sarmaları farklı tatlarda ve hepsi birbirinden lezzetli olur. Benim de 10 yaşından beri annemle birlikte sarabildiğim fakat tek başıma ilk defa 2 sene önce denediğim ve o günden beri gözümü korkutmayan zeytinyağlı yaprak sarma tarifini vermek bugüne kısmet oldu. Öncelikle belirtmeliyim ki en önemlisi asma yaprağı seçimi. Biz babamın bağından topladığımız için şanslıyız, içi nasıl olursa olsun ekşi ve lezzetli olur ama eğer pazardan alacaksanız çabuk pişebilmesi için kartlaşmamış, küçük ve mümkünse ekşi yaprakları tercih etmelisiniz.

Zeytinyağlı dolma harcının malzemelerini ve yapılışını BURADA vermiştim ama tekrar yazıyorum. Orta boy bir tencere dolusu yaprak sarma için aşağıdaki miktarlar yeterli olacaktır.

İç harcı için malzemeler:

2 büyük boy kuru soğan
2 su bardağı pirinç
2 yemek kaşığı domates salçası
1 yemek kaşığı biber salçası
1 yemek kaşığı yedibahar (biz biraz abartıyo olabiliriz, siz azaltabilirsiniz)
1 çay kaşığı kimyon
2 tepeleme yemek kaşığı kuru nane
Bir demet kıyılmış maydanoz
Bir demet kıyılmış dereotu
Yarım çay bardağı zeytinyağı
1 büyük limonun suyu
Tuz ve pul biber

Yıkadığımız pirinçler tuzlu suda beklerken soğanları minicik doğrayıp zeytinyağında kavurmaya başlıyoruz, soğanlar pembeleşmeye başlayınca da domates ve biber salçaları ile baharatı ekleyip kavurmaya devam ediyoruz. Son olarak da süzdüğümüz pirinçleri katıp biraz daha kavurup 2 - 2,5 su bardağı sıcak su ekliyoruz. Pirinçler suyunu çekince kuru nane ile kıydığımız yeşillikleri ekleyip karıştırıyoruz ve ocağı kapatıyoruz. “Ama bu diri oldu, tam pişmedi” diyenler olacaktır, zaten harcımız az pişmiş olmalı ki yapraklar pişene kadar pirinçler ezilmesin. Yani pilav kıvamında değil, daha diri olmalı içimiz. Biraz soğuduktan sonra içe limon suyunu ekleyip karıştırıyoruz. İsterseniz limon suyunu pişerken yaprakların üzerine de dökebilirsiniz ama içine kattığınız kadar lezzetli olmaz onu söyliyim :)

Ve sıra geldi yaprakları sarmaya.





Ellerim biraz küçük olduğundan yaprakları avucuma sığdıramıyorum, tahtada sarıyorum ben. Düz bir tabak ya da tahtaya yaprağımızı damarlı kısmı üstte, parlak kısmı altta kalacak şekilde (bu ayrıntı önemli) seriyoruz. İçimiz diri olduğu için pişerken dolmaların şişip patlama ihtimalini düşünerek az koyuyoruz. Orta boy bir yaprağa 1 çay kaşığı iç yeterli, hem yaprağınız büyük bile olsa minik ve sempatik dolmalarınız olur ;)

Şekildeki gibi sırasıyla önce sağ üst kısmı, sonra sol üst kısmı, daha sonra sağ alt kısmı ve en son sol alt kısmı için üzerine kapatıyoruz. Şimdi yukarıdan başlayarak aşağıya doğru sıkıca yuvarlayarak sarıyoruz. İşte bu kadar :) 

Bakınız serçe parmağımdan bile küçükler :)




Yaptığım içle 2 küçük tencere dolma yaptım, hem sarmalar büyük tencerede pişerken eziliyorlar hem de ilk tencere bittikten sonra ikinciyi pişirip taze taze ikram etmek daha akıllıca, sonuçta bayram 4 gün sürüyor ve arife günü pişen dolma bayram sonuna doğru tazeliğini yitiriyor.

Bu 1. tencere :)



Bu da 2. :)



Tencerenin en altını –dibini tutma ihtimaline karşı- 3 kat yaprakla kaplayın, dolmalarınızı bu yaprakların üzerine dizin. Çok sık olmamasına dikkat edin ki aralarına su girebilsin. Yaklaşık 2 saat sürecek olan sarma işleminin ardından tenceremizi ocağa alıyoruz ve 1-1,5 su bardağı ılık su ekleyip kısık ateşte pişmeye bırakıyoruz. Eğer varsa cam kapaklı tencerede pişirmenizi öneririm, böylece “suyu bitti mi” diye kontrol etmek için her defasında kapağını açmak zorunda kalmazsınız. Ayrıca pişerken ve piştikten hemen sonra tencerenin kapağı uzun süre açık kalırsa sarmalarınızın rengi kararır, buna dikkat edin.

Suyu az gelirse biraz daha eklersiniz, yeterliyse de pişmek üzereyken dolmalarınızın üzerine –her ne kadar içine bolca koymuş olsak da- bir miktar daha zeytinyağı gezdirirseniz dolmalarınız parlak görünür. 

Piştikten sonra altını kapatıp kapağını açmadan 4-5 saat bekletmeniz Özen şefin tavsiyesidir, sarmalar soğuyunca hem şekli düzgün olur hem de lezzeti belirgin hale gelir. Eğer yapraklarınız yeterince ekşi değilse ve iç harcına kattığımız limon az gelmişse tabağa aldıktan sonra limon sıkabilirsiniz. Ya da servis ederken limon dilimleriyle süslerseniz hem sadece isteyenler ekstra limon sıkabilirler hem de sunumu şık olur.



Eğer sofraya getirecekseniz kapaklı bir kapta ya da benim yaptığım gibi ayaklı fanusta servis ederseniz dolmalarınız kurumaz ;)



NOT 1: Salamura yaprak –çok tuzlu olabilir- kullanacaksanız tuz miktarına bakın ve harcınıza ekleyeceğiniz tuz miktarına ona göre karar verin; sonra tansiyonlar fırlamasın ;)

NOT 2: Zeytinyağlı yaprak sarma içini fıstık, kuş üzümü ve tarçın kullanarak da yapabilirsiniz; o zaman şimdi yaptığımız gibi acı-ekşi değil tatlımsı olur. 

Hoşçakalın :))

Zeytinyağlı dolma harcı

“İyi dolmanın ilk koşulu lezzetli bir harçtır.” diyor ve tarifime geçiyorum :)

Vereceğim tarifle ister yaprak ya da lahana sarın, isterseniz biber veya patlıcan doldurun; seçim sizin ;)

Bizim evde dolma içleri acı, ekşi ve bol salçalı yapılır ama tatlımsı sevenler için kayınvalidemin fıstık, kuş üzümü ve tarçınla yaptığı zeytinyağlı dolma harcını da en kısa zamanda yazacağım :)

Malzemeler:

2 büyük boy kuru soğan
2 su bardağı pirinç
2 yemek kaşığı domates salçası
1 yemek kaşığı biber salçası
1 yemek kaşığı yedibahar (biz biraz abartıyo olabiliriz, siz azaltabilirsiniz)
1 çay kaşığı kimyon
2 tepeleme yemek kaşığı kuru nane
Bir demet kıyılmış maydanoz
Bir demet kıyılmış dereotu
Yarım çay bardağı zeytinyağı
1 büyük limonun suyu
Tuz ve pul biber



Yıkadığımız pirinçler tuzlu suda beklerken soğanları minicik doğrayıp zeytinyağında kavurmaya başlıyoruz, soğanlar yumuşamaya başlayınca da domates ve biber salçaları ile baharatı ekleyip kavurmaya devam ediyoruz. Son olarak da süzdüğümüz pirinçleri katıp biraz daha kavurup 2 - 2,5 su bardağı sıcak su ekliyoruz. Pirinçler suyunu çekince kuru nane ile kıydığımız yeşillikleri ekleyip karıştırıyoruz ve ocağı kapatıyoruz. “Ama bu diri oldu, tam pişmedi” diyenler olacaktır, zaten harcımız az pişmiş olmalı ki doldurduğumuz sebzeler pişene kadar pirinçler ezilmesin. Yani pilav kıvamında değil, daha diri olmalı iç harcı. Biraz soğuduktan sonra harca limon suyunu ekleyip karıştırıyoruz. Limon suyunu isterseniz pişerken dolmalarınızın üzerine de dökebilirsiniz ama içine kattığınız kadar lezzetli olmaz onu söyliyim :)




Ben bu bayram bu harçla 3 farklı dolma yaptım, neler mi??










Zeytinyağlı Yaprak Sarması        
 
Tarifi azıcık uzun olduğu için BURADA detaylı olarak yazdım :)

Zeytinyağlı Lahana Sarması

Lahananın dış yapraklarını ayırıyoruz ve bir tencerede su kaynatıp biraz da tuz ekledikten sonra yaprakları bu suda 5-6 dakika kadar haşlıyoruz. İşin zor kısmı bundan sonra başlıyor; haşlayıp soğuttuğumuz yaprakları 10x10 cmlik kareler olacak şekilde kesiyoruz. İçlerine birer tatlı kaşığı harç koyup kenarlarından kıvırıp sarıyoruz. Lahana, asma ya da pazıdan daha sert ve biçimsiz olduğu için biraz yamuk yumuk oluyor, yapacak bir şey yok :) Sarıp tencereyi doldurduktan sonra 1 yemek kaşığı domates ve 1 yemek kaşığı biberi suda ezip dolmanın üzerine gezdiriyoruz ve yumuşayıncaya kadar pişiriyoruz.



Lahana sarması etli daha çok seviliyor, etli lahana sarması tarifinde lahana yapraklarının haşlanma ve doğranma işlemini daha detaylı yazacağım ;)

Zeytinyağlı Biber Dolması

Biberleri yıkadıktan ve çekirdeklerini çıkardıktan sonra üst kısmında biraz boşluk kalacak şekilde dolduruyoruz. Tencereye dizip 2 parmak kadar salçalı su ekleyip pişiriyoruz. İç harcımızdaki yağ miktarının az olduğunu düşünürseniz, suya biraz da yağ ekleyebilirsiniz.





Biber dolmasına fıstık, kuş üzümü ve tarçınla yapılan harç da çok yakışıyor, tarifi için TIK TIK :)









Hoşçakalın :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...